ABD'de Boeing 777 uçakları Japonya'daki motor arızasından sonra yere indi.

ABD'de Boeing 777 uçakları Japonya'daki motor arızasından sonra yere indi.

Boeing’in neredeyse lanetli 737 MAX'ı yavaş yavaş hizmete dönmeye başlıyor, ancak uçak üreticisinin başka bir baş ağrısı var gibi görünüyor. Neyse ki Boeing, kontrol edilmediği takdirde bu kadar ölümcül sonuçlar doğurabilecek başka bir hatalı bileşenin ne olabileceğini öğrenmeden önce hiç can kaybı olmadı. Denver'dan yapılan bir uçuşun, kalkıştan hemen sonra motorlarından birinin oldukça dramatik bir şekilde arızalanmasının ardından düzinelerce Boeing 777 uçağı geçici olarak hizmet dışı bırakıldı.


İyi haber şu ki, koşullar ne kadar korkutucu olsa da United Airlines UA328 uçuşunda Honolulu'ya giden herhangi bir can kaybı ve hatta yaralanma olmadı. Uçak, yalnızca bir motor çalışırken bile dönüp güvenli bir iniş yapabildi. Elbette, zamanın teknolojisi göz önüne alındığında, hem gemideki hem de yerdeki insanlar, üzücü bir felaket olabilecek bir şeyi yakalayabildiler.


Boeing 777-200’ün doğru motoru başarısız olmanın ötesinde, ateşe de yakalandı ve pencere koltuğu olan herkesin görebileceği şekilde hasar gördü. Bu, elbette, yolculardan biri tarafından videoya kaydedildi, ancak düşen enkaz ve motorun parçaları da kameraya kaydedildi. Neyse ki yine mahalleye düşen parçalara rağmen yerde kimse yaralanmadı.

ABD FAA’nın ilk araştırması, uçağın Pratt & Whitney PW4000 motorları ve benzersiz içi boş fan kanatlarının arızaya neden olduğuna işaret etti ve söz konusu motoru kullanan uçakların derhal veya kademeli olarak incelenmesini emretti. Resmi olarak topraklama siparişi verilmemiş olmasına rağmen, United Airlines gönüllü olarak bu özel motoru kullanarak 24 Boeing 777 filosunu topraklıyor. Japonya ise Japan Airlines ve All Nippon Airways'e havayollarını hizmet dışı bırakma talimatı verdi. Sadece ABD, Japonya ve Güney Kore'nin Pratt & Whitney PW4000 motorları ile Boeing 777 kullandığı bildirildi.


Boeing’in uçakları için bir alarm sebebi gibi görünse de, olay aynı zamanda uçakların dikkatli tasarımını da gösteriyor. Pilotların tek bir işlevsel motora sahip olmalarına rağmen güvenli bir iniş yapabilmeleri, uçakların fazlalık sistemlerine küçük ama önemli bir kanıttır. Aynı zamanda, özellikle son aylarda uçak filoları yere indirildikten veya kullanım dışı bırakıldıktan sonra, bu sistemlerin ve bileşenlerin daha sıkı denetlenmesi ve test edilmesi ihtiyacına da dikkat çekiyor.